DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

PROGRAM

 

 

 

 
image

 

Program ke stažení: Politický_program_strany_Moravané

http://moravane.eu/program-2/

 Politický program strany Moravané

Úvod

Dosavadní vývoj po roce 1989 nenaplňuje představy moravských občanů o spokojeném životě. Pražská vláda nezohledňuje potřeby Moravanů, krajská zastupitelstva na Moravě nemají potřebné kompetence, ani finanční prostředky k rozvoji moravského území a moravská města a obce nemají k dispozici ani tolik finančních prostředků, aby zajišťovaly základní potřeby svých obyvatel. Tento stav je pro nás, obyvatele ještě v minulém století svébytné a samosprávné Moravy, neudržitelný.

Programové cíle

Vzhledem k téměř tisíc let trvající územněsprávní historii Moravy a na základě evropským právem respektovaného práva národů na sebeurčení, usiluje strana Moravané, jako politický reprezentant moravského národa, o obnovení moravského zákonodárného sboru s působností na území moravské církevní provincie.

Jako řádný člen evropské politické strany European Free Alliance usiluje strana Moravané o federativní uspořádání Evropy s členstvím evropských historických zemí, reprezentovanými tradičními evropskými zemskými národy.

 

Doprava
Doprava je strategicky důležitým odvětvím národního hospodářství a současně palčivým ekologickým a společenským problémem. Naše území, zejména Morava, coby severojižní tranzitní tah, má přitom jak značný potenciál, tak odpovědnost v této oblasti.

Navrhujeme urychleně dobudovat dálnice a silnice dálničního typu na propojení dosud opomíjených území Moravy a Slezska. Prioritou by také mělo být dálniční spojení Brna s Vídní a silnice Šumperk – Bruntál – Opava – Ostrava – Český Těšín – Třinec – hranice Slovenské republiky. Hodláme prosadit rozvoj letišť Mošnov a Tuřany v moderní centra odpovídajícímu letištím statisícových měst v západní Evropě. Na mezinárodní úrovni budeme prosazovat taková opatření, která ukončí šikanování cestujících v letecké dopravě. Zde došlo v posledních 10 letech k extrémnímu nárůstu pravomocí nejrůznějších bezpečnostních pracovníků, což vede k prodlužování pobytu na letištích, k obtěžování cestujících a ke značnému zdražování letecké dopravy. Cestující totiž tuto letištní byrokracii musí platit dvakrát – v daních a v letištních poplatcích. Chceme zásadně restrukturalizovat České dráhy a přeměnit je v efektivně pracující podnikatelský subjekt. Železniční síť chceme koncipovat tak, aby byla skutečnou páteří moravské dopravy a přednostně sloužila k vzájemnému sbližování moravských regionů, nikoliv jako doposud k jejich spojení s Prahou;  základem musí být vysokorychlostní trať Brno – Ostrava, která tvoří hlavní dopravní osu Moravy a současně koresponduje s evropskými záměry v tomto regionu. To samozřejmě předpokládá dlouho odkládanou modernizaci úseku Brno – Přerov. Budeme také prosazovat modernizaci železniční trati Jihlava – Brno. Chceme obnovit železniční propojení Moravy s Rakouskem, úseky Slavonice – Schwarzenau a Hevlín – Laa. Zastavíme rušení lokálních tratí. Obnovíme provoz na tratích Čejč – Uhřice u Kyjova, Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou, Bruntál – Malá Morávka, Hostašovice – Nový Jičín, Jemnice – Moravské Budějovice. Ty převedeme do majetku spolkových zemí a budeme iniciovat vznik dopravních firem účelně kombinujících silniční a železniční osobní i nákladní dopravu Zracionalizujeme systémy dopravní obslužnosti a odstraníme diskriminaci venkovských oblastí

Do pravomocí spolkových zemí svěříme schvalování jízdních řádů s cílem zajistit návaznost vlakových a autobusových spojů. Do majetku spolkových zemí převedeme dálnice na jejich území a silnice I. a II. třídy, což by mělo napomoci sjednotit a zlevnit správu a údržbu silnic. Rozšíříme mýtné na nákladní dopravu na všechny silnice, aby se zabránilo objíždění. Mýtné by se přitom mělo zvýšit tak, aby motivovalo k přesunu části nákladní dopravy na železnici. Tak jako ve Švýcarsku by 2/3 výnosů z mýtného mělo směřovat do investic, jež zajistí atraktivnější železniční dopravu, zatímco zbylá třetina by byla vynakládána na údržbu silniční sítě.

 

Důchodová reforma

Nesouhlasíme se zaváděním povinného kapitalizačního pilíře, kvůli nízkým výnosům penzijních fondů, vysokým fiskálním dopadům a možnému riziku bankrotu soukromích penzijních fondů.  Zavedeme tzv. panevropský důchodový systém, což je průběžný systém, který se liší od toho současného tím, že každý účastník má i svůj virtuální individuální účet, ze kterého se mu pak  spočítá penze podle výsledného součtu a podle aktuálního průměrného věku dožití. Kdo pracuje déle, dostane větší penzi, protože mu narostl součet, a ten se navíc bude dělit menším počtem zbývajících let.

Navrhujeme tří pilířový důchodový systém vycházející ze švédského modelu. Tento systém obsahuje pilíř sociální , pilíř zásluhový i dobrovolný soukromý pilíř.

1.pilíř základní – sociální
Odvádí se do něj 50% povinného důchodového pojištění a to na tzv. společný účet a je z něj vyplácen tzv. státní garantovaný důchod, je vyplácen všem stejně dle počtu odpracovaných let. U vybraných, fyzicky zvlášť obtížných, profesí se každý rok práce v těžkých podmínkách násobí koeficientem 1,2     ( např. 10 let práce v hornictví se započítává jako 12 odpracovaných roků).

2. pilíř zásluhový
Odvádí se do něj rovněž 50% povinného důchodového pojistného a to na individuální účet. Odvod na individuální účet lze dobrovolně zvýšit. Důchod z tohoto pilíře je vyplácen 100%  úměrně zaplacenému pojistnému, čím více platím tím více dostávám. Tato složka se vyplácí podle výsledného součtu a podle aktuálního průměrného věku dožití. Kdo pracuje déle,  dostane větší penzi, protože mu narostl součet, a ten se navíc bude dělit menším počtem zbývajících let.

Jako další motivační prvek pro dobrovolné placení vyšší částky na individuální účet navrhujeme při odchodu do důchodu jednorázové vyplacení až 10% z konečné částky na individuálním účtu, za předpokladu dosažení určité cílové částky. U prvních dvou pilířů není třeba pojišťovací rezervy a odpadají veškerá rizika klasického kapitálového důchodového pojištění.


3. pilíř dobrovolný- kapitálový
Tento pilíř je podporován daňovými úlevami a je plně soukromý. Přejít na tento důchodový systém lze okamžitě, dosavadní důchodové nároky se přepočtou  reverzním výpočtem na stav účtu k datu spuštění reformy. Vycházíme také z toho, že nejdůležitější pro udržení životní úrovně důchodů, je prorodinná  politika, proto rovněž navrhujeme slevy na důchodovém pojištění do základního pilíře dle počtu nezaopatřených dětí.

Ekonomika a finance

– Rozpočtová politika
Český stát má natolik velké rezervy ve své činnosti, že na rozpočtové schodky není třeba reagovat drastickým redukováním sociálních služeb či zvyšováním daní. Některé odhady hovoří o tom, že úplatky při veřejných zakázkách činí ročně až 200 miliard kč. Pak jsou zde škody, které způsobí nákladní silniční doprava, ročně jde o 77 miliard kč na  infrastruktuře a 46 miliard na externích nákladech. Tuto problematiku řešíme v kapitolách věnovaných veřejné správě a dopravě a lze se domnívat, že námi navrhovaná opatření by mohla vést ke snížení těchto nákladů.

Daň z příjmu fyzických osob hodláme prosadit v progresivní podobě, podle rakouského modelu. Progrese u daně z příjmů fyzických osob by měla umožnit zvýšení celkového daňového výnosu. V Rakousku tvoří 45 % celkových daňových příjmů, zatímco u nás pouze     21 %.

To by veřejným rozpočtům v České republice přineslo takové příjmy, že by velmi rychle došlo k eliminaci deficitů. Navíc by bylo možné adekvátně snížit daně nepřímé, zejména  DPH, které nejvíce postihují chudší část obyvatelstva, protože zdaňují spotřebu, která v jejich výdajích zaujímá největší část.

Podporujeme zrušení dědické daně. Nechceme trestat kontinuitu ve vlastnictví. Chceme zdanit finanční spekulace, které už nejsou odrazem reálné ekonomiky a naopak vedou k otřesům, jež vyvolaly současnou hospodářskou krizi. Tyto daně by tedy jednak zvýšily daňový příjem státu, jedna k by utlumily krátkodobé spekulace, čímž by posílily hospodářskou stabilitu.

Jde především o daň z mezinárodních finančních transakcí. Její zavedení podporujeme na úrovni EU (kde se za ni zasazují některé vlády) i globální. Pokud by byla nastavena ve výši 0,15 %, pro ČR znamenala daňový příjem 100 miliard korun ročně (podle propočtů rakouského institutu Wifo).

Pak jde o tzv. burzovní daň, tedy daň z transakcí na Burze cenných papírů. Ta funguje například ve Velké Británii (0,5%) nebo v Brazílii (2%). Sazba, jež by odpovídala té  brazilské, by znamenala výnos více než 7 miliard korun ročně. Navíc by došlo k omezení krátkodobých, čistě spekulativních obchodů, kdy cenné papíry mění majitele několikrát během minut.

Jsme rovněž pro zavedení bankovní daně, jako to učinila maďarská (ve výši 0,45 % bilanční sumy) nebo rakouská vláda (0,08 %). Ta by byla nastavena na základě úroků a poplatků dané  banky tak, aby banky motivovala k co největší vstřícnosti vůči zákazníkům. Pokud vyjdeme z maďarského vzoru, mohla by tato daň vynést až 15 miliard korun ročně.

- Banky a finanční sektor
Jsme pro celoevropský zákaz tzv. prázdných prodejů akcií a obchodů s nekrytými credit default swaps (obě opatření již zavedlo Německo).  Založíme zemské banky s veřejnou kontrolou. Ty budou financovat veřejně prospěšné projekty.
Daňově zvýhodníme instituce provozující bezúročné bankovnictví. Zrušíme akcie na doručitele v listinné podobě, tzv. anonymní akcie, což je institut, který  výrazně napomáhá pronikání zločinu do ekonomiky. Zpřísníme postihování lichvy. Přispějeme k vytvoření tlaku na rušení tzv. daňových rájů. Ratingovým agenturám nesmí být dovoleno, aby svévolně ovlivňovaly úrokové sazby na  dluhopisových trzích tím, že snižují rating státu. Činnost agentur by měla být regulována tak, aby jejich ratingové hodnocení bylo výsledkem transparentního ekonomického výpočtu.

- Maloobchod
Znemožníme budovat a provozovat obchodní střediska s plochou nad 1000 m2. Supermarkety mají destruktivní vliv na naše obchodníky i výrobce.

- Zahraniční obchod
Zasadíme se o klasifikaci zboží dováženého do EU podle dodržování ekologických a sociálních standardů v zemi původu. Na jejím základě by měl být stanoven celní tarif pro dané zboží a tyto informace by též měly být uvedeny na obale, aby je viděl zákazník. Nelze připustit podrývání evropského hospodářství neomezeným dovozem ze zemí, kde se vyrábí za nesrovnatelně horších ekologických a sociálních podmínek než v Evropě. To je nefér jak vůči evropským podnikatelům, tak i k jejich zaměstnancům a navíc to jen podporuje útisk v zemích, odkud se takové zboží dováží.

- Insolvenční řízení
Insolvenční zákon změníme tak, aby nároky zaměstnanců měli přednost před požadavky bank. Toto postavení zaměstnanců chránila legislativa již za dob Rakouska-Uherska. Navíc to  požaduje evropská směrnice 2008/94/EC. Umožníme také majetkové převedení podniku do rukou zaměstnanců v případě jeho insolvence. Financování takovéhoto převzetí by mohly uskutečnit zemské banky.

- Družstva
Legislativní cestou tak upravíme podmínky pro činnost družstev, že je postaví do rovnoprávného postavení srovnatelného s podmínkami pro podnikatelské subjekty ostatních právních forem. Usnadníme jejich přístup k půjčkám, např. prostřednictvím zemských bank.

- Investiční pobídky
Jsme pro zrušení současného systému investičních pobídek, kdy jsou z veřejných peněz podporovány soukromé podniky, velmi často zahraniční, které přitom samy disponují  obrovským kapitálem. Tento systém jednak zatěžuje veřejné rozpočty, jednak je nespravedlivý vůči našim podnikatelům, kteří takto veřejným sektorem podporováni nejsou. Navíc vede k závislosti státu a samosprávy na nadnárodních společnostech.

 

Informační technologie a internet

Hodláme podporovat výuku principů zacházení s výpočetní technikou, klást důraz na svobodu lidí při výběru softwarového vybavení a technologií a seznamovat s právními dopady z toho plynoucích. Ve školství chceme tohoto cíle dosáhnout prosazováním výuky nejen pomocí komerčně licencovaných produktů, ale také prostřednictvím otevřených softwareových platforem a technologií. Zároveň chceme do výuky informačních technologií zařadit kapitoly o právech a povinnostech občanů, které vyplývají z konkrétních licencí zvoleného softwarového vybavení a technologií.

Jsme si vědomi, že díky rychlému nárůstu používání informačních technologií, není v této oblasti dostatečně a kvalitně vzdělána střední a starší generace obyvatelstva. Proto navrhujeme zavést jako součást celoživotního vzdělávání výuku informačních technologií. Podporujeme šíření internetu mezi sociálně slabé (nikoliv však nepřizpůsobivé) občany.

Jsme proti omezování a kontrole internetu ze strany vlády.

Strana se hlásí k otevřeným svobodným programům. Podporujeme nasazení otevřených systémů i na úřadech. Navíc aplikace určené pro komunikaci s úřady musejí být dostupné pro více platforem nebo rovnou k dispozici v jazyce nezávislém na platformě.
Podporujeme elektronické hlasování ve volbách
Prosazujeme e-government jako nástroj pro zmenšení byrokracie a pohodlnější komunikování             s úřady.
Chceme důkladně přezkoumat zabezpečení a celkové provedení datových schránek.
Webové stránky vlády a úřadů navrhujeme přepracovat do přístupnější podoby a dokumenty chceme šířit v otevřených formátech.

Kultura
Kultura si zaslouží nejen naši pozornost, ale přímo podporu a ochranu.
Navrhujeme vytvoření moravské a slezské zemské televize a moravského a slezského zemského rozhlasu, z nichž by se obyvatelé Moravy a Slezska přednostně dozvídali informace o svém území.
Jsme pro větší podporu původní lidové kultury, od nářečí přes kroje po architekturu
Budeme prosazovat nový zákon o památkové péči hájící zájmy společnosti při ochraně památek a práva vlastníků. Omezení vlastnického práva památkovou ochranou musí být plnohodnotně kompenzováno finanční podporou.
Míníme posílit ochranu památek možností udělovat i kumulované pokuty za jejich poškozování.
Nemovité kulturní památky ve vlastnictví státu chceme převést do majetku zemí, v případě zájmu do majetku obcí a měst
Budeme prosazovat oddělení státu a církví po vyrovnání všech škod napáchaných komunistickým režimem a zavedení příspěvku církvím formou daňových asignací
Jsme pro změnu způsobu volby členů tzv. mediálních rad. Podle našeho názoru by jejich členy měli být nikoli poslanci, ale delegáti občanských sdružení podle klíče stanoveného na základě počtu jejich členů

Obrana

Ve střední Evropě za posledních tisíc let zažila ze statistického pohledu každá generace nějakou zničující válku. Již více než šedesát let míru můžeme považovat za malý zázrak, ale při vědomí všech starých i nových rizik v mezinárodních vztazích musíme být připraveni i na nejhorší.

Navrhujeme udržování malé specializované profesionální armády a vytvoření branných center pro dobrovolnické složky armády v pozici zemské domobrany
Podporujeme evropskou spolupráci v obranné sféře.
Navrhujeme zajištění provozu integrovaného záchranného systému na úrovni spolkových zemí a uzpůsobení struktury řízení policie zemskému zřízení.

Právo a bezpečnost

Bezpečnost občanů je základním právem, nikoli výsadou. Nepřehledný právní systém s relativně těžce dosažitelnou spravedlností a neúnosně dlouhými soudními řízeními je nutné zjednodušit, zpřehlednit a učinit dosažitelným. V právním státě se slušný občan musí dovolat spravedlnosti.

Exekuce

Od zavedení exekucí v roce 2001 se ukázalo, jak je tato instituce zneužitelná. Mnohá exekuční řízení jsou vedena kvůli pakatelním částkám, kvůli zfalšovaným pokutám, kvůli půjčkám a splátkám uzavřeným s lidmi, kteří pozbyli svéprávnosti nebo schopnosti úsudku. Exekutoři si přitom účtují astronomické sumy a navíc jsou často propojeni s věřiteli. To není náhoda, je to logický výsledek situace, kdy jsou exekutoři motivováni ziskem.
Jsme proti této privatizaci práva a navrhujeme zrušení instituci soukromých exekutorů a svěření vymáhání pohledávek pouze soudům.

Soudní okresy

Zvýšíme počet okresních soudů a ustavíme je podle stavu z období před rokem 1960. Budou tvořeny tak, aby se obvody jejich působnosti kryly se správními okresy. Díky tomu budou okresní soudy moci lépe a rychleji zvládat svou agendu. Navíc toto opatření přispěje ke zvýšení zaměstnanosti v menších městech.

Zkvalitnění činnosti soudů

V rámci zrychlení a zkvalitňování činnosti okresních soudů zrušíme instituci soudců z lidu a rozšíříme možnosti samosoudců.
Na všech úrovních pak přistoupíme k personálnímu posílení jak úředního aparátu tak samotného soudcovského stavu.
Posílíme kompetence státního zastupitelství při mimosoudním urovnání.
Posílíme pravomoci Nejvyššího soudu při sjednocování judikatury.

Trestní právo

Upravíme možnost odvolání v trestním právu tak, aby při neúspěšném odvolání nebylo možné zvýšení trestu. Podpoříme možnosti výkonu alternativních trestů
Jsme pro to, aby se nedbalostní a majetkové trestné činy trestaly přednostně majetkovými tresty a veřejnými pracemi, které mají pozitivní ekonomický efekt. Tím by se uvolnily věznice.
Výnosy majetkových trestů soustředíme ve zvláštním fondu pro odškodňování obětí trestných činů.

Policie

Obnovíme existenci finanční policie.
Upravíme územní působnost jednotlivých obvodních oddělení státní policie tak, aby jejím příslušníkům byly přiděleny vždy určité obce, kde budou znát tamní poměry a kde místní lidé zase budou znát je.

Omezení hazardu

Zpřísníme podmínky pro provozování výherních a hracích automatů a kasin, neboť je s nimi spojen zásadní celospolečenský negativní jev, totiž herní závislost neboli gamblerství, který má ve svém rozvinutém stádiu značný vliv na život dotyčných a jejich okolí. Gamblerství patří mezi zásadní negativní fenomény spjaté s provozováním hazardních her, s nimiž jsou kromě toho spojeny i problémy, jako je rušení nočního klidu, nárůst kriminality a potřeba zvýšeného dozoru policejních složek v okolí heren. Proto herny a kasina vykážeme do několika málo míst a zásadně mimo obce.

 

Sociální prostředí, rodina, zaměstnanost, bydlení

Stabilní sociální prostředí založené na tradičních hodnotách je základní oporou pro sociálně zdravého a spokojeného občana.

Rodinná politika

Budeme prosazovat maximální podporu rodiny jako základního stavebního kamene společnosti při respektování jejího tradičního a nezastupitelného postavení. Umožníme anonymní porody, urychlíme předávání opuštěných dětí do náhradní rodinné péče, maximálně urychlíme a zjednodušíme systém adopce dětí. Umožníme ženám dřívější odchod do důchodu podle počtu vychovaných dětí. Jsme proti snížení porodného.

Zaměstnanost
U otázek týkajících se poměru zaměstnanců a zaměstnavatelů se budeme zasazovat za to, aby při zavádění flexibilních forem práce byla současně posilována jistota zaměstnance. Země, jako jsou Finsko, Švédsko či Dánsko, dokazují, že je možné skloubit flexibilitu a jistotu. Jistota a stabilita pracovního prostředí má kladný efekt nejen na samotné zaměstnance, ale v širším důsledku i na zaměstnavatele. Je potřeba upozornit na to, že země, které se v nedávné době ubíraly cestou levné práce, nízkých přímých daní, flexibility a nízké ochrany práce, jsou dnes právě ty, které díky katastrofálnímu stavu svých veřejných financí čelí nejtěžším důsledkům krize a nejsou schopny překonat své vnitřní problémy bez pomoci ostatních členských států EU.
Připomínáme také, že malé a střední podnikání je zcela odkázáno na koupěschopnost zaměstnanců a jejich rodin.
Odmítáme přístup, podle kterého by Česká republika měla v celosvětové hospodářské soutěži konkurovat prostřednictvím levné pracovní síly a snižováním standardů ochrany zaměstnance. Trváme na zachování těchto zásad:
zákaz přenášení hospodářského rizika na zaměstnance
rovné zacházení a zákaz diskriminace
ochrana právního postavení zaměstnance
ochrana soukromí a osobních údajů zaměstnance
svobodné sdružování k obhajobě hospodářských a sociálních práv
princip bezpečné a hygienické práce
Proto jsme proti prodloužení doby, na kterou je možno uzavřít smlouvu o pracovním poměru na dobu určitou, nad dva roky. Jsme pro ochranu klasického, chráněného pracovněprávního vztahu a odmítáme jeho nahrazování prekérními (nechráněnými) pracovněprávními vztahy. U pracovních poměrů trvajících déle než 10 let by výpovědní lhůta měla činit minimálně 4 měsíce. Nedovolíme obcházení zákonných úprav týkajících se přesčasové práce.

Podpora v nezaměstnanosti, sociální dávky
Jsme pro povolení souběhu přivýdělku a pobírání podpory v nezaměstnanosti. Nezaměstnaní by neměli být trestáni za aktivitu. Jsme pro zachování podpory v nezaměstnanosti v běžné výši bez ohledu na způsob ukončení pracovního poměru a bez ohledu na výši odstupného. Podporujeme zařazení zástupců nezaměstnaných do tripartitního vyjednávání. Poskytování sociálních dávek v nezaměstnanosti nesmí být podmíněno prodejem majetku, rušením důchodového připojištění či rušením bankovního účtu. To vede k tomu, že se lidé stanou bezmocnými a závislými.

Bytová politika
Jsme pro regulaci nájemného systémem nákladově kontrolovaného nájemného provázeného kontrolou zisků pronajímatelů, který funguje v Nizozemí. Nekontrolované uvolnění cen bytů jen vede k další inflaci a ztíží situaci mladých rodin s dětmi. Děti jsou přitom pro stát i společnost tou nejlepší investicí.
Prosadíme zvýhodněné půjčky na bydlení pro mladé rodiny. Za každé dítě by se jim odečítala ¼ půjčky. Dítě přece ty peníze státu (a společnosti) vrátí na daních.

Tělovýchova a sport

Evropská charta sportu vymezuje úlohu orgánů státní správy vůči sportovnímu hnutí v tom smyslu, že spolupráce s dobrovolnými sportovními organizacemi je nepostradatelná. Proto úlohou moravského zemského sněmu bude zřízení mechanismu rozvoje a koordinace sportu.
V prvé řadě se zasadíme o spravedlivé rozdělení finančních prostředků ze státu a SAZKA a.s. mezi spolkové země na základě počtu členů tělovýchovných organizací.

Tělovýchovné hnutí si určí strukturu moravských tělovýchovných orgánů a schválí jejich statuty a složení. Při své činnosti se zaměří především na upřednostňování zabezpečování sportovní činnosti dětí a mládeže.
Jsme pro to, aby si moravský zemský sněm kladl za cíl zavedení zákonné povinnosti pečovat o sport a tuto povinnost delegovat také na města a obce.
Hodláme zákonem deklarovat, že tělovýchova a sport jsou veřejně prospěšná činnost, a podpoříme vytváření příznivé podmínky pro činnost dobrovolných sportovních organizací.
Prosazujeme zajištění patřičné úrovně zdravotnického zabezpečení tělesné výchovy a sportu a stanovení jasných podmínek v oblasti bezplatných preventivních lékařských prohlídek sportovců.
Zasazujeme se za to, aby byly moravské sportovní organizace oproštěny od dalšího splácení dluhů za O2 Arénu, která stojí na území Prahy a slouží tedy českému sportu. Rovněž nebude tělovýchovné hnutí na Moravě přispívat na její provoz. O tyto úlevy zvýšíme odvod výtěžku SAZKA a.s. pro Moravu.
Současnou strukturu ČSTV, jeho přebujelý aparát i jeho název, připomínající staré struktury z dob socialistického zřízení, strana Moravané odmítá.

Ústavní pořádek

Zrušíme senát a krajské uspořádání (na úrovni samosprávy). Namísto těchto dvou institucí chceme jako protiváhu Poslanecké sněmovny zavést přímou demokracii a zemské zřízení. Obnovíme tradiční zemské uspořádání v podobě 3 zemí, Morava, Čechy a Praha. Budeme prosazovat princip subsidiarity. Každá země bude mít vlastní ústavu, zákonodárnou moc, vládu a její výkonné orgány. Do plné kompetencí spolku patří měnová politika, zahraniční politika, soudnictví, policie, obrana, ochrana hospodářské soutěže i občanských a lidských práv a částečně daňová politika, doprava a zdravotnictví. Všechny ostatní záležitosti patří do pravomocí zemí nebo obcí.

Instituty přímé demokracie
Obecně platí, že všechny instituty přímé demokracie jsou nejvyšší instancí politického systému a nelze je tedy zrušit rozhodnutím jiného orgánu

Na úrovni spolku
Ústavodárná iniciativa lidu Petice s podpisy více než 100 tisíc oprávněných voličů posbíraných během 12 měsíců může navrhnout text změny spolkové ústavy k lidovému hlasování. K jeho schválení je nutná nadpoloviční většina všech oprávněných voličů.

Zákonodárná iniciativa lidu
Petice s podpisy více než 40 tisíc oprávněných voličů posbíraných během 12 měsíců může navrhnout text zákona k lidovému hlasování. K jeho schválení je nutná nadpoloviční většina zúčastněných oprávněných voličů.

Referendum
Obdobně petice s podpisy více než 40 tisíc oprávněných voličů, které jsou posbírány do 100 dnů od zveřejnění parlamentem schváleného zákona, vede k vyhlášení referenda o dané podobě zákona. K jeho odmítnutí je nutná nadpoloviční většina zúčastněných oprávněných voličů.

Četnost hlasování
Na úrovni federace se hlasování o ústavodárné či zákonodárné iniciativě nebo referendum koná nejvýše čtyřikrát ročně, vždy po čtvrtroce (lze tedy zároveň hlasovat o vícero na sobě nezávislých návrzích).

Na úrovni země
Ústavodárná iniciativa lidu Petice s podpisy více než 50 tisíc oprávněných voličů posbíraných během 12 měsíců může navrhnout text změny zemské ústavy k lidovému hlasování. K jeho schválení je nutná nadpoloviční většina všech oprávněných voličů.

Zákonodárná iniciativa lidu
Petice s podpisy více než 20 tisíc oprávněných voličů posbíraných během 12 měsíců může navrhnout text zákona k lidovému hlasování. K jeho schválení je nutná nadpoloviční většina zúčastněných oprávněných voličů.

Referendum
Obdobně petice s podpisy více než 20 tisíc oprávněných voličů, které jsou posbírány do 100 dnů od zveřejnění zákona schváleného zemským sněmem, vede k vyhlášení referenda o dané podobě zákona. K jeho odmítnutí je nutná nadpoloviční většina zúčastněných oprávněných voličů.

Četnost hlasování
Na úrovni země se hlasování o ústavodárné a zákonodárné iniciativě či referendum koná nejvýše čtyřikrát ročně, vždy po čtvrtroce (lze tedy zároveň hlasovat o vícero na sobě nezávislých návrzích). Na úrovni obce (změna zákona o místním referendu)K vyhlášení stačí petice s podpisy alespoň 10 % oprávněných osob (těch, které mohou volit do zastupitelstva obce). Nutná účast na referendu je 20 % všech oprávněných osob.

Odvolatelnost politiků
Pokud petici za odvolání nějakého voleného zastupitele (na úrovni federace, země či obce) podepíše během 2 měsíců více než 10 % oprávněných voličů v jeho volebním okrsku, koná se plebiscit o jeho odvolání z funkce zastupitele. K odvolání stačí většina zúčastněných oprávněných voličů.

Venkov a zemědělství

Zachování bohatství, rozmanitosti a tradic venkova předpokládá nejen přesměrování finančních zdrojů a změnu legislativy, ale také změnu priorit rozhodování o krajině.

Zachování sídelní struktury

Navrhujeme zpracování plánu obnovy sídel, kde vlivem nepříznivých demografických trendů žije jen málo, většinou starých obyvatel. Podpoříme regiony, kde dochází k vysídlování, přídavky k platu a přesunováním státních podniků do těchto oblastí. Prosadíme poskytování zvýhodněných úvěrů pro jednotlivce i podnikatele, pokud se budou chtít usadit v ohrožených regionech. Orgány státní správy dosud sídlící v Praze budeme přesunovat do regionů ohrožených vysídlováním a nezaměstnaností, jak se to děje ve Finsku. V obdobném duchu nebudeme zemské úřady koncentrovat do jednoho města, ale rozmístíme je do více sídel. Státní instituce a jejich součásti původně sídlící v okresních městech, jež byly přesunuty do krajských měst, vrátíme zpět do okresních měst.

I v malých obcích musí zůstat základní infrastruktura. Je nezbytné v nich za každou cenu udržet pošty, základní školy, školky, lékárny a zdravotní střediska. V případě pošt, školek a základních škol musí při ohrožení jejich existence napomoci země, u zdravotníků jako stimul využijeme zvýhodněné půjčky.

Navrhujeme zrušení daně z pozemků a nemovitostí. Lidé by neměli být trestáni za to, že na našem území vlastní majetek.

Zemědělská politika

Novým cílem společné zemědělské politiky EU by mělo být to, aby co nejvíce rolníků zůstalo na svých usedlostech. Musí být uznána dvojí funkce zemědělství, kromě výroby potravin i přínos k rozvoji a zachování krajiny. V tom hrají rozhodující roli střední a malí zemědělci, které přitom podpora ze strany EU opomíjí. Je zcela nepřijatelné, aby 85 % všech subvencí směřovalo do pouhých 20 % zemědělských podniků, jak se to dnes děje.

 

Politika vůči okolnímu světu

EU je největším světovým vývozcem zemědělských produktů. Proto má každá reforma evropské zemědělské politiky globální důsledky. EU musí odbourat dumping a napomoci chudým zemím k ochraně a rozvoji jejich vlastního zemědělství. Z dumpingu má výhody jen několik málo velkých společností a vede k ničení místní produkce. Naším cílem je potravinová suverenita doma i ve světě. Evropa se proto musí vzdát orientace na levný vývoz. Budeme prosazovat, aby zemědělství bylo vyjmuto z pravomocí Světové obchodní organizace, která má na svědomí závislost zemí na dovozu potravin.

Podpoříme takové dohody, které budou státy a regiony chránit před levným importem a které povedou k cenové stabilitě.

 

Subvenční politika

Subvence by měly být poskytovány za podmínky, že nebudou přímo či nepřímo využity pro snížení cen při exportu. Odstranění exportních subvencí přitom musí být provedeno bez kompenzací a podmínek. To také znamená, že EU se musí vzdát orientace zemědělství na co možná největší přebytky, neboť ty též tlačí cenu v EU samotné dolů.

Určující při poskytování dotací by neměl být rozsah obdělávané plochy či množství produkce, nýbrž to, jaká pravidla daný podnik dodržuje. Do těchto kritérií by mělo patřit pěstování luštěnin (přispívá k ochraně ovzduší a půdy), smluvní ochrana přírody, program ochrany krajiny, pasení dobytka, regionální zpracování a odbyt. Zemědělci tak budou stimulování k ustoupení od intenzifikace. Při udělování subvencí také musejí být zohledněny handicapy některých (především horských) území tak, aby se vyplatilo na nich hospodařit.

Budeme prosazovat zavedení národního spolufinancování. Dosud byly přímé paušální platby poskytovány výhradně z rozpočtu EU. Měly by být i záležitostí států a měly by být podmíněny dodržováním standardů ochrany přírody, životního prostředí a zvířata. To by mělo členské státy vést k posílení těchto opatření.

Do zavedení nového systému subvencí by měl po přechodné období i současný systém přímých plateb být vázán na ekologická a sociálně-ekonomická kritéria.

 

Investice

EU v posledních desetiletích podporuje jednotlivé podniky investičními subvencemi. Ty nejsou nijak vázány na standardy hospodaření, např. ochranu zvířat. Naopak vedou ke koncentraci zemědělské výroby. Tento trend je nutné zastavit. Je třeba prosazovat takové investice, které:
- umožní důstojný chov zvířat
- povedou k pasení zvířat
- odbourají zatížení životního prostředí
- udrží pracovní místa

 

Regionální smluvní hospodaření

Daňově zvýhodníme (odbouráním DPH) takzvané regionální smluvní hospodaření, které spočívá v bezprostředním vztahu mezi producentem a spotřebitelem potravin. Ve smlouvě mezi nimi je ošetřena kvalita a kvantita potravin, výrobní postup, cena a podmínky dodání. Smluvní hospodaření snižuje nutnost přepravy a spotřebu energie, omezuje obalový materiál na minimum, umožňuje dlouhodobý vztah mezi výrobcem a spotřebitelem a stabilizuje ceny.

Budeme podporovat domácí hospodářská specifika, jako jsou drobní vinaři, pěstitelé a chovatelé atd., např. legalizací domácích pálenic, osvobozením od placení daní.

Budeme prosazovat zákaz používání geneticky upravených organismů v České republice, Evropě i ve světě a chápání vody jako veřejného statku.
Původ potravinářského výrobku musí být jasně poznat. Informace na obale nesmí spotřebitele klamat. Musí se dát poznat, odkud daná potravina je a jaké standardy byly při její výrobě dodrženy.
Zasadíme se za zrušení direktivy Evropské komise z roku 2008 týkající se osiva, jež rolníkům omezuje a prakticky i znemožňuje možnost použít své vlastní osivo. Tato směrnice jen vychází vstříc velkým firmám, jež kontrolují 2/3 trhu s osivy a jež často prodávají geneticky manipulované osivo.

 

Veřejná správa

V současnosti je Česká republika jedním z nejsilněji centralizovaných států, s extrémně vysokými výdaji na veřejnou správu. Strana Moravané usiluje o to, aby se věci veřejné řešily na principu subsidiarity, tedy zdola. Kompetence a s nimi i odpovídající finance je nutné přemístit co nejblíže občanovi.
Stát je tu pro občana, ne naopak. Stát není byrokracie, která ovládá občany, nýbrž občané sami jsou státem. Proto úředníci na všech postech musejí tento princip respektovat. Strana Moravané usiluje o profesionální, úsporně a efektivně organizovanou veřejnou správu (státní správu, územní samosprávu a zájmovou samosprávu) s co nejmenším počtem úředníků a s co největším pracovním výkonem.
Odstraněním centrálně–byrokratického rozhodování chce strana Moravané dosáhnout úspornějšího, účelnějšího, efektivnějšího a kontrolovatelnějšího přerozdělování finančních zdrojů. Strana Moravané usiluje o přesunutí maxima kompetencí a finančních zdrojů na úroveň spolkových zemí a samosprávných měst a obcí.
Východiskem k efektivnímu, funkčnímu a pro občany užitečnějšímu systému veřejné správy je jasné rozlišení a oddělení jejích dvou subsystémů, státní správy a samosprávy, a rovněž nové územněsprávní členění státu, které bude odpovídající naší skutečné sídelní struktuře.
Provedeme analýzu, procesní audit a audit agend veřejné správy.
Zrušíme spojený model výkonu veřejné správy a zavedeme oddělený model státní správy a samosprávy. Doporučujeme zrušit samosprávnou působnost krajů a snížit jejich počet na 9.
Struktura státní správy a samosprávy by podle nás měla vypadat následovně:
a) Obec (podle terminologie EU LAU 2) je místem pro místní samosprávu. Výkon státní správy na úroveň obce nepatří.
b) Okres (LAU1) je místem pro výkon státní správy v prvním stupni. Z pohledu potřeb státní správy půjde o základní „nadobecní“ rozdělení území, které zabezpečí prostorové pokrytí státu správními úřady.
Zvýšíme počet správních okresů tak, aby odpovídal stavu politických okresů před rokem 1960, tedy 20 000 - 40 000 obyvatel na jeden okres. Všechna správní rozhodnutí okresního úřadu budou prvoinstanční. Okresní úřady budou provádět kontrolu obcí nad zákonností obecně závazných vyhlášek obcí, a to podáním u správního soudu, nikoli vlastním rozhodnutím.
d) Kraje (v počtu 9) budou místem k výkonu pouze státní správy. A to k prvoinstančnímu rozhodování ve věcech, které nenáleží okresní úrovni, a k umístění odvolacího orgánu pro orgány okresní. Kraje budou nejen administrativními správními celky, ale i velkými územními celky pro potřeby územního plánování.
f) Spolkové země (v počtu 3) budou místem pro realizaci zemské samosprávy s vlastními zastupitelskými a výkonnými orgány. Budou mít podíl na doposud státem vybíraných daních a budou mít vlastní majetek. Do jejich kompetencí budou patřit ty záležitosti, jež nebudou vyjmenovány jako pravomoci spolku. Pro případ, že v některé z uvedených oblastí bude třeba určitou věc rozhodnout ve správním řízení, bude v sídle spolkové země zřízen i samostatný úřad státní správy jako odvolací instance pro krajskou úroveň.
g) Stát. Stát je se svým zákonodárným sborem představitelem nejvyšší samosprávy na mezinárodní úrovni. Náleží mu ústřední orgány státní správy.

 

Veřejné zakázky

Zavedeme systém čínských zdí, což je rozdělení odpovědností za jednotlivé části procesu veřejné zakázky mezi navzájem nezávislá oddělení úřadu.V praxi tento systém zabraňuje tomu, aby celý proces zakázky měla pod kontrolou jedna osoba či jedno oddělení.

Systém čínských zdí by měl oddělovat minimálně tři samostatná oddělení: jedno zabývající se věcnou přípravou a realizací zakázky (pod toto oddělení zakázka kompetenčně spadá, například odbor městského investora nebo městské zeleně), druhé oddělení mající na starost vypsání a průběh soutěže a uzavření smlouvy (oddělení veřejných zakázek) a třetí oddělení, vykonávající nad celým procesem kontrolu, včetně kontroly vyúčtování (oddělení vnitřní kontroly).

Zavedeme funkci obecního ombudsmana, který bude zprostředkovatelem mezi občany, jež se setkají s nečinností úřadu a dalšími chybani jeho zaměstnanců, korupcí, a samotným úřadem či policií. Zúžíme možnosti takzvaného správního uvážení orgánů veřejné správy. To totiž umožňuje prodej obecního majetku, aniž by o tom rozhodovalo příslušné zastupitelstvo. Zrušíme možnost vytváření dceřinných krajských společností či obecních společností.

V oblastech vydávání povolení a dozoru (stavební povolení, veřejné zakázky, správa místních daní) zavedeme rotaci úředníků, aby nedocházelo k vytváření klientských sítí. Zavedeme tzv. černou listinu soutěžitelů, u nichž je dostatek důkazů pro podezření, že byli zapojeni do korupčních praktik. Ti budou po dobu 10 let vyloučeni z výběrových řízení. Zákonnou normou výslovně zakážeme, aby se členem hodnotící komise stala osoba, která je nebo rok před svým jmenováním za člena komise byla uchazečem, resp. členem jeho statutárního orgánu, společníkem nebo tichým společníkem právnické osoby uchazeče, zaměstnancem uchazeče nebo sdružení uchazečů, nebo je osobou blízkou těmto osobám.  Zajistíme, aby i při tzv. zjednodušeném podlimitním řízení bylo zadávácí řízení oznámeno oficiálnímu informačnímu systému o veřejných zakázkách www.isvzus.cz/usisvz/. Dále zajistíme, aby byly informace o zadání, výběru a realizaci veřejné zakázky zveřejněny na webu obce. Zpřísníme dozorování zadávání veřejných zakázek malého rozsahu.

Prosadíme zákon o státní službě v takové podobě, že úředníci státní správy se po odchodu z veřejné správy nebudou moci 5 let stát členem statutárního orgánu, společníkem nebo tichým společníkem či zaměstnancem právnické osoby, která se ucházela o veřejnou zakázku, o níž dotyčný spolurozhodoval.

Rozšíříme pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu tak, aby měl i možnost kontroly hospodaření státních podniků a podniků se státní účastí, např. ČEZu.

 

Vzdělání

Na základních školách podpoříme zavedení etické výchovy posilující výchovné působení rodiny. Výuka by měla posilovat povědomí o vlastní zemi a její kulturní identitě. Za každou cenu se budeme snažit zachovat malé venkovské školy. Bez nich je ohrožena existence menších obcí.

Posílíme učňovské školství jako základnu pro přípravu vysoce kvalifikované manuální pracovní síly s ohledem na potřeby trhu práce, kde je dnes nedostatek zástupců některých profesí. Postavíme se amerikanizaci vysokého i středního školství, která vede k jeho znehodnocování. Současná politika vede k tzv. vzdělanostnímu paradoxu, kdy čím více lidí dosáhne nějakého vzdělání, tím menší má toto vzdělání hodnotu.

Proto zrušíme systém financování vysokých škol založený na počtu studentů, neboť to jen přispívá k nafukování tohoto sektoru. Pro každý obor bude s přihlédnutím k možnostem trhu práce stanoven numerus clausus. Vrátíme se k nedělenému vysokoškolskému studiu a minimalizujeme roli studia bakalářského, neboť to vede ke znehodnocování nejen univerzit, ale i středních a vyšší středních škol.

Zastavíme státní financování soukromých škol. Jsou-li soukromé, není důvod, aby byly financovány z veřejných rozpočtů. Odmítáme tzv. boloňský proces a z něj plynoucí tlak na standardizaci vysokého školství. Odmítáme vládou prosazovanou státní maturitu, neboť nerespektuje různorodost jednotlivých typů škol.

Postavíme se tlaku na kvantifikaci vědecké a pedagogické činnosti. Financování vědy musí být postaveno na prostředcích dotyčné instituce, nikoli na grantech, jejichž shánění vědečtí a pedagogičtí pracovníci věnují neúměrné množství času, který jim pak nezbývá pro činnost, za kterou jsou placeni – tedy vědu a výzkum. Zrušíme hodnocení vědeckých pracovníků na základě počtu získaných externích grantů, citací a tzv. impact factoru – jsou to prázdná čísla, která neměří kvalitu, ale pouze povrchní snahu dané instituce vyjít vstříct kritériím, jež byla stanovena bez ohledu na skutečnou hloubku ve vztahu k vědě a vzdělávání.

Omezíme požadavky na získávání formálního vysokoškolského vzdělání ve státní správě bez ohledu na jeho skutečný přínos pro profesní výkon. Současný trend v tomto ohledu jen nadále stimuluje zmasovění vysokého školství a korupci.

Jsme proti ovládnutí vysokých škol správním radami kontrolovanými politiky a mamutími firmami.

 

Zahraniční vztahy

Navrhujeme zpřísnění podmínek udělování azylu tak, aby byl udělován pouze prokazatelně pronásledovaným občanům cizích států. Hodláme přijmout normy pro vypovídání nelegálních běženců. Chceme zviditelnit Moravu v povědomí zemí EU.

Podporujeme přeměnu EU na federaci evropských historických zemí, kde budou zajištěna základní politická, kulturní a jazyková práva všech tradičních evropských národů, národností a historických pospolitostí Prosazujeme reformu EU, v rámci které by byla posílena role Výboru regionů EU až na úroveň druhé komory evropského parlamentu Odmítáme vstup Turecka do EU z důvodu zásadního civilizačního a bezpečnostního rizika pro náš kontinent. Prosazujeme posílení klíčové role OSN v mezinárodním děni, zejména při řešení globálních ekologických opatření.

 

Zdravotnictví

Zdravotnictví zůstane veřejnou službou hrazenou ze zdravotního pojištění, tedy fakticky z určitého typu zdravotní daně. Je nutné systém základní zdravotní péče chránit před nežádoucími podnikatelskými zájmy a zamezit tomu, aby desítky miliard korun unikaly do zbytečných investic, předraženého materiálu a zisků soukromých pojišťoven. Zároveň chceme umožnit přivést do systému finance za nadstandardní péči, za kterou jsou ochotni někteří pacienti připlácet. Proto chceme zavést jednotná a přehledná pravidla pro všechna zdravotnická zařízení a změnit systém tak, aby se vyplácela kvalitní i finančně šetrná péče, aniž by docházelo k diskriminaci a zvýhodňování některých z nich bez ohledu na kvalitu nebo úspornost.
Velmi důležité je také stabilizovat a zlepšit podmínky zdravotnického personálu, které jsou dnes kritické. Nejenom poskytnout zdravotníkům odpovídající platové ohodnocení, ale především zjednodušit a dlouhodobě stabilizovat rozvrácený systém postgraduálního vzdělávání a vytvořit podmínky pro účinné řízení lidských zdrojů ve zdravotnictví.
Chceme zachovat a ochránit současnou dobrou úroveň zdravotní péče, kdy ve většině oblastí patříme ke světové špičce. Důležité je posílit i ambulantní, komunitní a stacionární služby nebo jednodenní chirurgii u některých nekomplikovaných zákroků, které může poskytovat většina nemocnic a výrazně tak šetřit finanční zdroje.

V oblasti správy zdravotnictví navrhujeme:
Vytvořit katalog standardní péče hrazené z veřejného pojištění s jasným vymezením této péče, a tím i definovat tzv. nadstandard.
Základní zdravotní péči hradit pouze jednou veřejnou zdravotní pojišťovnou (VZP).
Zbylé pojišťovny budou mít pouze možnost provozovat dobrovolné komerční připojištění na nadstandardní péči.
Zrušit paušální platby v nemocnicích podle tzv. „obložnosti“, zavedení plateb za diagnózu (podle katalogu standardní péče) u všech typů zdravotnických zařízení.
Snížené úhrady za opakovanou hospitalizaci pacienta se stejnou diagnózou v krátké době (do 3 měsíců).
Zavést minimální časy ambulantních kontrolních vyšetření jako opatření proti virtuálním výkonům u praktických lékařů a ambulantních specialistů.
Převod krajských nemocnic, fakultních nemocnic i státních léčebných ústavů pod zemskou samosprávu s jednotným právním statutem neziskových organizací.
Stanovit jednotné ceny zdravotnického materiálu a vybavení pro každý rok.
Specializovaná pracoviště jako je Masarykův onkologický ústav, IKEM apod., která zajišťují péči obyvatel z celé republiky převést pod správu federální (celostátní).
Sloučit okresní pobočky zdravotní pojišťovny a správy sociálního zabezpečení.
Profesionalizovat a stabilizovat úředníky na ministerstvu zdravotnictví např. prostřednictvím schválení dlouho odkládaného zákona o státní službě (platí pro celou státní a veřejnou správu), aby nedocházelo k permanentním a chaotickým změnám pravidel.

V oblasti týkající se pacientů navrhujeme:
Ponechat regulační poplatek v lékárnách 30 Kč za celý recept, poplatek za den v nemocnici snížit na původních 60 Kč.
Zrušit poplatky za návštěvu lékaře a pohotovosti.
Zavést jednotné a regulované ceny léků hrazených z veřejného pojištění, nemocniční lékárny transformovat na výdejny léků, tím kompenzovat soukromým lékárnám finanční ztráty spojené s touto reformou.
Zavést jednotnou elektronickou dokumentaci pacienta se záznamy o lékařích, u kterých je pacient registrován, a o užívané medikaci.
Zachovat systém povinného očkování dětí.

V oblasti týkající se zdravotníků navrhujeme:
Zvýšit platy lékařů a zdravotníků ve stejném poměru k průměrné mzdě jako je tomu ve vyspělých státech Evropy.
Platy zdravotníků upravit zvláštní zákonnou normou, protože zdroje financování se liší od financování ostatních státních zaměstnanců.
Vyčlenit povinná procenta nákladů každého zdravotnického zařízení na personální práci, individuální i týmovou supervizi zaměstnanců.
Zakázat přijímání lékových vzorků od farmaceutických firem ambulantními lékaři, nemocničními odděleními i klinikami, možnost jejich přijímání pouze pověřenými pracovníky vedením nemocnic za účelem získání zkušeností s jednotlivými léky v praxi a také získání nějakých financí zaplacených za léky zpět do veřejného systému.
Umožnit oficiální prodej lékařských i nelékařských zdravotnických soukromých praxí.
Zakázat farmaceutickým firmám hradit lékařům jakékoli vzdělávací a společenské akce vyjma státem akreditovaných akcí v rámci postgraduálního nebo celoživotního vzdělávání.
Zrušit všeobecné obory vyšších odborných škol pro střední zdravotnický personál a orientovat je pouze na specializace.
Zjednodušit systém předatestačního vzdělávání lékařů tak, aby byla snížena doba přípravy na 3 roky a povinné praxe omezit pouze na daný obor a obory bezprostředně související (např. zrušení povinné praxe psychiatrů na chirurgii apod.).
Regulovat a zavést maximální ceny povinných kurzů pro zdravotníky hrazených jak veřejnými nemocnicemi, tak zdravotníky samotnými.

 

 

Životní prostředí

Životní prostředí je pro lidský život zásadní. Není-li životní prostředí vhodné k životu, lidský život končí. Potom je zbytečné se zabývat i jakýmikoliv dalšími aspekty lidského života. Životní prostředí se proto musí stát naší prioritou.
Strana Moravané je si vědoma všech ekologických hrozeb. Stále častěji se budeme muset vyrovnávat s katastrofálními povodněmi, přívalovými dešti, větrnými smrštěmi, sesuvy a dalšími projevy rozbouřeného klimatu. Všem hrozbám je nutné se s předstihem věnovat a je nezbytné pracovat na prevenci proti nim. Navrhujeme posílení nejen pasivní ochrany, jako je například budování protipovodňových hrází, ale také aktivní ochrany, jako je rozumné využívání přírodních zdrojů a osídlování krajiny s ohledem například na záplavová území, svahovitost a podobně.
Navrhujeme likvidaci přetrvávající staré ekologické zátěže (staré průmyslové zóny, výcvikové prostory, důlní prostory apod.).
Trváme na zákazu další povrchové těžby uhlí.
Stát by měl formou snížené DPH podporovat ekologicky přijatelnější výrobky a služby a to například hromadnou dopravu, recyklovatelné produkty atd.
Stát by měl podporovat vývoj a výzkum čistých zdrojů energie.
Jsme pro zapojení do evropského projektu výzkumu využití termonukleární reakce coby ekologicky čisté varianty atomové energie
Hlásíme se k podpoře jaderné energie, protože to je zatím nejeekologičtější zdroj energie. Podporujeme neustále vylepšování účinnosti a bezpečnosti tohoto zdroje energie.
Prosazujeme maximální obnovu rozmanité kulturní krajiny a revitalizaci krajinotvorných prvků zajišťujících stabilní a na živočišné i rostlinné druhy bohaté prostředí.

 

Politická strana Moravané na Facebooku

Forum strany Moravané
Mladí Moravané
Hlas Moravy
Naša Morava
Moravská wiki

 

Ing. Milan Trnka - předseda strany

Předseda strany Ing. Milan Trnka